Äta nyttigt och träna

Att äta nyttigt och träna anses generellt sett vara receptet för ett lyckat och hälsosamt liv. Men var går gränsen för när det inte längre är så? När blir hälsohetsen och känslan av att alltid behöva äta och träna korrekt ett hinder istället för en hjälp i vardagen? Faktum är att fler och fler trillar dit, samtidigt som media rapporterar allt mer om hur man ska gå tillväga för att förbättra sin hälsa på diverse olika sätt. Varför är det så svårt att stanna vid lagom?

Varför är inte lagom tillräckligt?

Många av oss kämpar ständigt med att undvika att äta den där kakan och istället komma ut på en extra promenad på kvällen, och för oss kan dessa tips på hur man ska äta nyttigt och träna vara en välkommen inspiration. Men för ett stort antal personer blir detta snarare något som spär på en ofta redan skev uppfattning om att allt fett är farligt och att man måste träna flera timmar per dag för att duga. Varför är det så?

När man tänker på ätstörningar är det inte sällan unga magra flickor man ser framför sig. Dessa flickor har rasat i vikt till följd av sjukdomar såsom anorexia, som bland annat orsakats av skeva kroppsuppfattningar och snedvrida samhällsideal. I tonåren är man ofta extra känslig för vad andra tycker och när man hela tiden matas med normer om hur man bör leva och se ut kan det vara svårt att stå emot.

Ortorexi – en annan sida av myntet

Vi kan nog alla vara överens om att det inte är hälsosamt att varken bara äta skräpmat, låta bli att träna, vara kraftigt överviktig eller att matvägra och lida av anorexi. Men vad gäller egentligen alla de som är normalviktiga, och utåt sett har en tillsynes hälsosam livsstil? De som aldrig äter godis, alltid följer en sträng diet eller ett tydligt träningsprogram för att toppa formen inför nästa lopp?

Med andra ord – var går egentligen gränsen för när hälsosamt går till överdrift och blir ohälsosamt? Detta fenomen kallas för ortorexi, och innebär att den drabbade är besatt av att äta och träna rätt. Men hur hälsosamt är det egentligen att inte kunna göra ett undantag ibland och njuta av livet, eftersom man känner att man inte får? Risken att känna sig fångad och bli deprimerad är förmodligen stor, och då hjälper det inte att kroppen matas med massa vitaminer och träning, för det är inte det den behöver i det läget.

När går träningen till överd

Träna gärna, men i lagom mängd

Att leva hälsosamt innebär till viss del att äta nyttigt och träna, men för att vara riktigt hälsosam tror jag att det är viktigt att även tillåta sig att vila och att kunna göra undantag. Det ökar livskvaliteten och minskar risken för att hamna i ett destruktivt beteende såsom anorexia eller ortorexi. Det är alltså viktigt att hitta en bra balans i livet, som gör att man orkar, vill och kan leva hälsosamt genom hela livet.

Snurra slots – Ett bra sätt och vila efter träningen

Att träna är bra, men att vila är bättre, i alla fall om du verkligen har tränat. Det är ju faktiskt under den efterföljande vilan som musklerna byggs upp i en process som kallas hypertrofi, och du får resultat av din träning. Om du inte vilar efter att du har tränat, utan istället kanske tränar ett pass till, bryts musklerna ner eftersom de redan befinner sig i ett försvagat tillstånd. Det är alltså under vilan som de synliga och kännbara resultaten kommer och därför ska ett träningspass alltid följas av återhämtning och vila. Har du tränat hela kroppen bör du låta den vila i minst 24 timmar. Tränar du olika, och väldigt specifika muskelgrupper kan du träna lite oftare än så. Men den vanliga motionären, eller du som är ovan med träning, kan gott vila 48 timmar mellan passen för att inte slita ut dig själv helt. Meningen med träning är ju att bygga upp en stark och frisk kropp.

Under vilan kan du ägna dig åt olika rogivande aktiviteter. Gör gärna något som du tycker är roligt under vilan, men undvik ansträngning. Förutom att gå till skolan och jobbet som du brukar kan du passa på att göra något som får dig att dra på smilbanden lite extra. En kropp som mår bra är inte bara stark utan även glad. Hälsa och lycka går hand i hand, och det gäller både på insidan och utsidan. Att spela slots på casinon online är en populär aktivitet som ger både passivitet, spänning och nöje. Tips: Dunder casino recension. Perfekt för återhämtning och ett ypperligt tillfälle att äta något nyttigt. En stor bonus är ju även om du vinner en slant! Förutom att ta det lugnt fysiskt, vilket inte innebär att ligga helt stilla – promenader är jättebra på daglig basis, så behöver du även fylla på med viktig energi. Att äta ordentligt även under dagar du inte tränar är väldigt viktigt för kroppens återhämtning. Fyll på rikligt med protein, fett, och kolhydrater – allt som kroppen behöver.